Begyndertips til den grønne klatrer

Hiking – Tjek. Cykling – ikke noget problem. Men klatring? Det er et atletisk eventyr, der altid har syntes at være lidt uden for vores rækkevidde. Dinglende 15 meter fra jorden, kun hjulpet af et reb, lyder som en bedrift af bomstærk styrke, som vi ikke er helt sikker på vi har.

Klar til at prøve nogle Spider-Man lignende øvelser? Nedenstående råd kan hjælpe dig til at tilmelde dig den lokale klatre klub og begynde at klatre for føste gang. (Bemærk: Disse tips er nyttigt at huske på, men en indledende klasse fra en certificeret instruktør er afgørende for enhver nybegynder.)

1. Vælg din type af klatring

Der findes flere typer af klatring. Prøv dem alle for at se, hvad der virker bedst for dig. Reb klatring med en sikringsanordning og partner giver nye klatrere til at dække en masse afstand på væggene. Ingen partner? Intet problem – brug en autosikringsanordning.

Hvis du er bange for højder, skal du begive dig ud i bouldering-klatring. Det er uden reb og er mildere end reb klatring, da væggene er kortere. (Hvis reb klatring er langdistanceløb, er bouldering ligesom sprint)

Endelig i den store udendørs, vil du gøre enten sport klatring, hvor klatreren følger ruter, der har præ-placeret ankre eller traditionel (trad) klatring, hvor klatreren placerer sin egen beskyttelse langs ruten. (Som du sandsynligvis gættet, trad klatring er ikke for begyndere.)

klatring indendørs

2. Kom op i gear

Korrekt fodtøj er nøglen. Jeg anbefaler at vælge blødere klatresko, så vil du være i stand til at få en bedre fornemmelse og greb på væggen. Spring sokker, hvis de er dine egne sko, og slid tynde dem, hvis du leje. For bouldering, den eneste anden stykke udstyr du behøver, er en kridt taske, og du er god til at gå. For top-roping, bjergbestigere også brug for en sele, bly reb, kridt taske, karabinhage, og sikringsanordning-som alle bør være til rådighed for at leje på din klatring gym.

3. Lær tovværk.

Så du har fået de redskaber; nu er du nødt til at lære, hvordan man korrekt sikringsanordning. Faktisk klatrere nødt til at være sikringsanordning-certificeret før rammer muren på egen hånd, så tager en klasse er afgørende.

  • Bind en figur-otte og engelsk knob på at sikre føringen reb til belayer klatresele.
  • Hold din højre hånd (eller venstre side, hvis du er en lefty) i pause stilling (undertiden kaldet hjemmebase) under sikringsanordning-og ikke give slip!
  • Som klatrer bestiger muren, de skaber slap, så belayer har til at trække det igennem for at fange dem. Træk slæk fra klatrer side ved at trække ned med venstre hånd på samme tid du trækker slæk op med højre hånd, så kom tilbage for at bryde position. (Tænk: Op, ned, klemmes, dias.)
  • Aldrig give slip på rebet med højre hånd. Din venstre hånd er blot en assist-du virkelig ønsker at trække mere med den rigtige.

4. Vælg din rute.

Top-roping ruter starter altid med en fem, efterfulgt af et komma, og derefter et andet nummer, der svarer til sværhedsgraden af ​​den stigning, siger Laine. Ruter mærket 5,5 eller 5,6 er nybegynder ruter, og jo højere tallet efter decimaltegnet (ligesom 5.12), jo hårdere opstigning. Klatringsruter bedømt af den V-skala, begyndende med V0.

Når du har valgt en sti, begynde med begge hænder på start holder (normalt mærket med to stykker tape), holde dine fødder fra jorden. Følg derefter den samme farve rute op ad væggen. (Går ud farven er faktisk snyd.) Nogle ruter vil ikke have to fodfæste i starten, så du bare kan holde den anden fod mod muren, når du begynder.

klatring udenfor

5. Engager din kåre

Det ser ud som klatring ville kræve alvorlige øverste organ styrke, men din kerne styrke er faktisk det vigtigste. Erfaring med sportsgrene som gymnastik, yoga, eller Pilates giver for første gang klatrere et ben op. Andre nødvendige kropsdele, du bliver nødt til at rekruttere er dine fingre, hænder og overkrop (arme, skuldre og ryg).

6. Planlæg din opstigning.

Det er en smart idé at sekventere de håndbevægelser og identificere alle de fodfæste på væggen, før din start din klatre Bjergbestigere vil ofte efterligne håndbevægelser at identificere den korrekte (eller mest effektiv) rækkefølge, som du bruger hver holder, mens de er stadig på måtten. Efterhånden som du får mere erfaring, vil du være i stand til at læse sekvenser bedre, hvilket anses for en stor dygtighed, siger han. Prøv også at kigge efter spor: Hvilke besidder have kridt på dem (for at fortælle dig, hvor andre bjergbestigere været at placere deres hænder), og som har gummi mærker fra sko?

7. Tag et (sikkert) spring.

Kommer ned fra toppen af ​​muren kan virke skræmmende i starten, men så længe du har taget alle de korrekte sikkerhedsforanstaltninger, vil du være fint, siger Laine. Og det er faktisk temmelig sjovt! Når du er klar til at komme ned, advare din belayer ( ”lavere”), rette dine arme, holde fødderne mod væggen, og lad gå med armene. Tænk ”fødderne først”, så du kan skubbe dine ben. Det kan være sikrere og mindre barske på dine knæ for at forsøge at klatre ned på samme måde, som du klatrede op, i stedet for at hoppe mod muren.

8. Forbered før de går udendørs.

Klatring i et motionscenter er en helt anden sport end klatring udenfor. Kvaliteter kommer til at føle sig meget hårdere udenfor end inde. Plus, vil du sandsynligvis ikke har adgang til uddannede instruktører og de udendørs er en mindre-kontrolleret miljø-you’re prisgivet vejrforhold og naturlig besidder. Men når den tid kommer, så længe du tager de korrekte sikkerhedsforanstaltninger og kommunikere godt med din partner, på vej ud kan være vejen sjovere end at klatre indendørs.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *